Avraham był wolnym człowiekiem, ojcem mesjanicznej
wiary. Nie dysponował pismami, w oparciu o które mógłby się uczyć wypełniania zasad
Bożego życia. Avraham spełniał wolę JHVH słysząc Jego głos i rozmawiając z Nim
w mistyczny sposób. Podejmował ważne, niejednokrotnie dramatyczne decyzje
życiowe (Tora, Bereszit, I Księga Mojżeszowa 22), kierując się wyłącznie posłuszeństwem
i bojaźnią przed Stwórcą. JHVH był nie tylko jego Bogiem, ale także Bogiem jego
spadkobierców Itzchaaka i Jakova.
Mozaizm był religią Mojżesza, Aarona, Dawida i
Jehoszua. Mozaizm dysponował już spisaną Torą, którą pierwotnie głoszono zapewne,
przynajmniej częściowo, w opowieściach. Mozaizm miał swoje materialne miejsce
kultu zlokalizowane w konkretnej przestrzeni (Tora, Szemot, II Księga
Mojżeszowa 40 oraz Devarim, V Księga Mojżeszowa 12, 11). Wszechmogący, niech
będzie błogosławione Jego święte Imię, obiecał, że będzie błogosławił Domowi
Izraela, jeżeli ten okaże się wierny w spełnianiu przykazań i ustaw oraz będzie
postępował w szczerości serca i prawości. W przeciwnym wypadku przybytek miał zostać
zburzony i usunięty sprzed oblicza Pańskiego (Ketvim, I Księga Królewska 9, 3-9).
Chrystianizm wyłonił się z mozaizmu tuż przed
zburzeniem II Świątyni, około roku 30 ery Mesjasza, w szkole rabinackiej
Jehoszua ben Josef, złośliwie przezwanego przez peruszim (faryzeuszy) Jeszu
ha-Notzer. Uczniowie Jehoszua wcale nie nazywali się chrześcijanami, jak
sugerują niepoprawne katolickie i protestanckie przekłady (Hebrajskie Pisma
Chrystiańskie, Dzieje Apostolskie 11, 26). Uczniowie zgromadzeni wokół szkoły Jehoszua
nazywali się notzrim, to znaczy odłączonymi od bezbożnego świata i trzymanymi
pod strażą ducha JHVH ku świętości. Pojawienie się takiej grupy osób po raz
pierwszy zapowiada bowiem prorok Izajasz: "... to za mało, że jesteś mi
sługą, aby podźwignąć plemiona Jakuba i przywrócić notzrim wsród synów Izraela,
więc ustanowiłem ciebie światłością pogan, aby moje zbawienie sięgało krańców
ziemi" (Nevim, Ksiega Izajasza 49, 6).
Istotę chrystianizmu najlepiej oddają zaś słowa
proroka Jeremiasza: "... gdyż nic nie powiedziałem waszym ojcom, gdy ich
wyprowadzałem z eretz mitzraim, ziemi ciemności i niewiedzy, nic też im nie
nakazałem w sprawie całopaleń i ofiar krwawych, lecz tylko to przykazanie dałem
im, mówiąc: słuchajcie mojego Głosu, a ja będę waszym Bogiem, wy zaś będziecie
moim ludem..." (Nevim, Ks. Jeremiasza 7, 22-23).
W podobnym nurcie utrzymane są słowa wypowiedziane
za pośrednictwem proroka Izajasza: "...a chociaż JHVH dał wam chleb niedoli
i wodę ucisku, to jednak nie będzie się już ukrywał twój nauczyciel i twoje
oczy będą oglądać twojego nauczyciela. A gdy będziecie chcieli iść w prawo albo
w lewo, twoje uszu usłyszą słowo odzywające się do ciebie z tylu: To jest droga
którą macie chodzić!" (Nevim, Ks. Izajasza 30, 19-20).
Sześćdziesiąt lat później, około roku 90 ery
Mesjasza, na gruzach II świątyni, duchowym i ideologicznym centrum mozaizmu, w
Akademii rabinackiej w Javne, wyłoniła się wspólnota religijna znana dziś pod
nazwą judaizmu. Judaizm to reakcja peruszim na druzgocącą klęskę w wojnie z
Rzymem oraz zniszczenie głównego ośrodka kultu. To próba kontynuacji praktyk
religijnych po zniknięciu z powierzchni ziemi szeregu obiektów niezbędnych do
kontynuacji kultu świątynnego. Judaizm stanowi również nurt mesjanistyczny.
Jest to jednak nurt, u podłoża którego znajduje się bunt przeciwko JHVH, a
świadczą o tym liczne zapisy talmudyczne. Nurt ten ciągle szuka własnej drogi
do Króla Wieków. Jak pisał brat nasz Paweł: "... mają oni gorliwość dla
JHVH, ale gorliwość nierozsądną" (szukają bowiem usprawiedliwienia tam,
gdzie go nie ma i usiłując ustanowić własne) (Hebrajskie Pisma Chrystiańskie,
List Pawła do Rzymian 10, 1-3).
Judaizm od początku był kręgiem kulturowym
nastawionym nacjonalistycznie, zasadniczo zamkniętym dla nie-żydow. Można było wprawdzie
zawsze przejść konwersję na judaizm i teoretycznie zostać pełnoprawnym żydem. W
praktyce jednak osoba, która nie urodziła się i nie wychowała w rodzinie
żydowskich judaistów nie jest w stanie nabyć cech kulturowych, w tym władać
językiem hebrajskim w sposób typowy i reprezentatywny dla judaizmu. Z
perspektywy chrystiańskiej wiary rzec by można, że wybór dokonany palcem Bożym
przy narodzinach człowieka jest nieodwracalny. Kto się żydem-judaistą nie
urodził, nigdy nim w pełni nie będzie. Podobnie zresztą jak wybór
chrystiańskiej Drogi i zdolność słyszenia owego Głosu, który rozlega się z
tyłu: To jest droga, którą macie chodzić! - to również nieodwracalny wybór
dokonany palcem Bożym i duchowa pieczęć nie do podrobienia.
Dla nas chrystian judaiści są braćmi, z którymi, jak
Jakub z Ezawem, dialog jest bardzo trudny, ale możliwy, bez prób konwersji, ze
zrozumieniem, że wybory Boże są wprawdzie nieodwracalne, ale nie gniewa się On
na wieki i okazuje łaskę tym wszystkim, którzy podchodzą do Niego w szczerości,
z pokora i bojaźnią. Zadawniony spór żydów-judaistów z JHVH zainicjowany w czasach Jehoszua to dla nas chrystian, zydów i nie-żydów, wielka tajemnica.
Mamy do niej podchodzić z szacunkiem i zrozumieniem, wierząc, że kiedyś JHVH
przyprowadzi znaczną ich część ponownie do Domu Izraela (Nevim, Księga
Ezechiela 37, Księga Zachariasza 12, 13 i 14 oraz Księga Malachiasza 3, 18-22).
Dla judaistów jesteśmy starszymi braćmi w mesjanistycznej wierze.
W odróżnieniu od judaizmu, chrystianizm był zawsze
otwarty na nie-żydow (dlatego został szybko wchłonięty przez pogaństwo, które
zaczęło uzurpować sobie prawo do posiadania jedynej prawdy. Nie znaczy to
jednak, że nie ma na świecie zborów chrystiańskich i monoteistycznych, które
opierałyby się na dwóch filarach, na Torze i na Mesjaszu (Hebrajskie Pisma
Chrystiańskie, Ewangelia według Jana 1, 17). Linia programowa zarysowana przez
Szymona Budnego, arianina, wydaje dziś dobre owoce przyjaźni i porozumienia. W
ten sposób Jednota Braci Polskich dołącza do światowej rodziny mesjanicznych
wspólnot. Judaizm nie ma wierniejszych sprzymierzeńców aniżeli my, chrystianie
(notzrim), ponieważ rozumiemy powody ich wielkiego upadku i ucieczki, a serca
nasze są dla nich szeroko otwarte. Wszak są współgospodarzami tego samego Domu
Izraela (Nevim, Księga Izajasza 56, 1-8). Im też zawdzięczamy przeniesienie
przez wieki Tory i zachowanie języka hebrajskiego, bogaty zbiór piśmiennictwa w
postaci Talmudów oraz niezwykły mistycyzm Kabbala.
http://bracia.racjonalista.pl |
|
wizyt:
22.04.2005 r. |